Evo, našla san! potiže ona svoju prijatejicu. Ova omar veselije dogega. E kvando kominća? pita ona prijateljicu na talijanski. U osan i po! odgovori švora. Upiru nosen u staklo, minjaju oćale i ništo šapju ka da molidu, samo misto Raspela poviše nji infontana glava Marlona Branda.
I di se čovik neće nasmijat? I ko god projde, stane i zagleda se u ti dražesni prizor. Dvi starice od koji jedna časna sestra more biti i madre badeša, šapju se prid izlogon Posljednjeg tanga u Parizu.
Nike žene koje se vraćaju sa pazara i peškarije zastanu, gledadu starice i jidne mašu glavan. A ča je ovo došlo na svit?… Sve se, sestro moja, prokurbalo! Koji grezi dalekosežni zaključci izvedeni iz toga ča dvi, bit će malo rebanbivene starice naivno stojidu isprid "Posljednjeg tanga".
Ko zna ča su one bidne, sve o ovome filmu čule, ko zna ča se sve šapje po samostanskin ćelijan? Zaželija san ti čas jemati fotografski aparat. Ali kako ću ga jemat, kad ga nikad u životu nisan jema? I da san ga jema ča mi vridi kad njanci neznan fotografavat.
Ritko gren u kino, puno ritko, deboto nikad. A eto, dogodilo se slučajno, da san baš ti "Posljednji tango" priklani gleda u Inglešku. U Londonu. Odvukli su me da to svakako moran vidit. I tamo u London cila se sala smijala. Svi su cilo vrime cenuli od smija, samo ča nisu padali s poltroni i vajali se po tleju. Virujte mi, Ingleži su se smijali onako ka mi kad gledamo filmove Debeloga i Mršavoga.
Kako ja ne znan ingleški, a Ingleži su se slako smijali, ja sam mislija da je to koja komedija. I griza san se ča ne razumin, ča se i ja ne mogu nasmijat. I zakleja san se refat ću ja to!... Čin "Posljednji tango" dojde u Split, omar ga gren gledat.
Interesantno! U London su svi cenuli, a u Split nikor se nije maka, nikor nasmija, mušicu si moga čut kako leti. Njanci katrige nisu škripjale, svi su stali ozbiljno isto ka da gledadu "Antigonu" oli "Edipa" na Peristilu. Interesantno je i to da ovi film u Split više trčedu gledat žene nego muški. Činovnice po uredima, cure na Pjacu, žene na pazaru - sve su pune priči i komentari. Na svaku prestavu tri dila sale sačinjava ženska publika, koja je na sve druge filmove uvik u manjini. I čuje se svega i svašta.
Najdraže me bilo čut, kad je jedna moja susida pripovidala fabulu Posljednjeg tanga u Parizu svojoj prijatejici:
On ti je neki dišperadun, bez alata i zanata, nikor i ništa a trevi ti on na ulicu niku malu ludastu šupjaču, kojoj more bit i otac. I ča ćeš ti vidit, sestro moja, posli pet minuti on ti je, bogami, opali. / "Oo, mogu mislit koji je to fini svit!" / Ne moš, o dragosti! / "Bit će slakojustan, pa je smanta besidan?" / Ma ča slakojustan? Nije njanci otvorija justa, nego samo za beštimat. Progovorili nisu, nego se on izbeštima i onda su ti se, sestro moja, svukli goli golcati i on je vika ka vol, ona mukala ka krava, stenjali su, puvali, lajali ka pasi… / "Puno lipo, poučno, sad kad je počela skula mogli bidu profešuri u kina i dicu voditi!"
Čekaj malo, još nije ni počelo! I ča ćeš ti sad vidit? I kad je on učinija svoj posal, narika se i nalaja, trka je doma a u kući mu leži mrtva žena na mizi. / "Misusovo sveto!" / E na mizu! Žile je pririzala! / "Ma kud je pri doznala?" / Ča doznala? / "To da je on iša za ton malon šupjačon." / Ma nije doznala, kako će doznat kad se ona pri ubila. I ni se ni oladila, a on već s drugon. I ča sve nije toj svoj mrtvoj ženi, nad mizon izgovorija? To je bilo, sestro, ježivo! I laživice i kurbetino i prasice i sve najgore.
"Onda je to lud čovik?" / Da lud? Sto posto lud! A najgore od svega je jopet da je sve to bila istina jer ona je jemala jubavnika. I on se onda sasta s tim jubavnikom ka s prijatejon i lipo su sidili, ćakulali, pili. / "Ajme baši fondi! To bi sve tribalo polit petroljen i zapalit."
I ča ćeš ti sad vidit, sestro moja? I dok žena leži na mizu, on bi svaki čas trknija do svoje šupjače i udri Jovo nanovo! I promisli: maslon jon je guzicu maza da mu popuzne. / "Nikad to nisan čula. Ajme beštij, ajme Sodome i Gomore! Di neće vrag cili svit odnit kad se maslo počelo i za to duperat?"
I onda u zanju, ča ćeš ti vidit, sestro moja? Posli ti pusti fatureti… / "Je li bar iša ženi na sprovod?" / Ma ke, ona je ležala na mizu. / "Onda koliko tamo držidu mrče bez ukopa." / A ča ja znan? Dakle, posli ti pusti fatureti, nij ti dvoje pojdu vanka u niki lokal, naločadu se, opijedu ka sipe, na noge nisu mogli stat. I u jednu salu di se balalo padali su, nerali, on je nju za nogu vuka po palketu i kad ji je jedna gospoja došla potirat, on ti kala gaće i svi ji u salu fotografa. / "Ola i takoga edukacjuna!"
A ta njegova šupjača se jema bit zasramovala i počela je bižat, a on trk za njon. Kad je uvatija, počeli su se jubit i dok se jubili ona izvuče livorver i opali mu dva tira u trbuj. / "Ubila ga je?" / Da ubila? I ča ćeš ti vidit, ča je onda učinila? Omar je zvala policjote i govori jin da ga ne poznaje, da ga nikad ni vidila. Jema bit da je bija lud, govori, i napa me, tija me silovat. / "A ča ćeš, kurba jema riči i oči."
I tako nizali su se priče i komentari, resta je kurjožitad i cili je grad trka u kino. Nikima se posli kina kukujalo, bar su tako govorili, dolazilo im rigat, a drugi jopet da je to prava umjetnost.
Nikidan me fermala i jedna gospoja i pita me ča ja mislin. Koju poruku jema ovi film? Neka svak izvuče svoju. Ča se mene tiče, mogu van reć samo to da se meni jedino zgadilo maslo. Nikad ga nisan puno volija, a odsad dok san živ neće više maslo u moja justa.
Miljenko Smoje: "Dalmatinska pisma" (knjiga kolumni, 1976)
Dobri duh poslijeratnog Splita i Dalmacije, njihov najvjerniji društveni kroničar - Miljenko Smoje. Zarobljenik pisaće mašine, ovisnik novinarskog zanata, uvijek svoj, vjeran sebi i svojim čitateljima (od ribara do akademika). Satiričar i analitičar koji je jednostavnim jezikom oslikavao svakodnevicu kroz prizmu "malog čovjeka".
Pisac koji je s lakoćom, uvjerljivošću, osjećajem za detalj stvarao svoje književne (televizijske) likove: dotur Luiđi i Bepina, Roko Prč i Anđa Vlajina, Pošćer i Servantes iz "Malog mista", Strikan i Netjak, inžinjer Duje i brijač Meštar, dotur Vice i baba Marta iz "Velog mista" - ušli su u naše domove, postali rođacima iz Dalmacije, dijelom obitelji.
U starosti, nalikovao je svom dotur Luiđiju iz "Malog mista": umjesto Bepine bila je tu Ona (Lepa), umjesto Beline stari kompanjo Šarko - posvetio mu je "Pasje novelete". Posljednji tekst ga je nadživio, teško bolestan (na samrti) kucao je zadnji nastavak "Dnevnika jednog penzionera". Smojina redovna kolumna izašla je u istom broju novina u kojem i njegov nekrolog.
U životu ča nas ornin kruvon rani
nas dva nismo vengo ratni veterani
ča se s buron tuku, projdu uvik s manje
i žive za jiće, piće i kompanje
isti su nan moti, isti crni friži
jednako nan vrime iza punte biži...
(Balada o Šarku)
Za EX FILMOFILE Anamnesis
O načinu na koji je Smoje živio, o tom racionalno-zajebantskom svjetonazoru sina ribara s Matejuške, možda najbolje svjedoči epizoda u kojoj je opisao svoju reakciju na spoznaju o konačnom gubitku spolnog nagona, već u poznim godinama.
OdgovoriIzbrišiBilo je ljeto i Smoje se u potrazi za nekom reportažom našao sam s mlađom njemačkom turistkinjom u njezinu bungalovu. Najbolji dalmatinski novinar vrlo je realistično opisao kako se "mala trudila oko njega", ali on jednostavno nije uspijevao reagirati kao muškarac. Smoje je doslovno napisao: "U životu nisam vidija manji kurac."
I sad dolazimo do toga lucidnog momenta. Vidjevši, dakle, da se njemačka gošća uzalud muči oko njega i želeći joj prikratiti muke, Smoje je upitao: "Imaš ti, mala, kakvog vina u kabini?" Kad je nesuđena partnerica odgovorila potvrdno, Smoje je samo nonšalantno rekao: "Daj ti nama vina, pusti ovo", i još se kucnuo s mladom Njemicom, proslavljajući na taj način prelazak u spiritualno življenje.
Od svjetskih pisaca 20. stoljeća takav bi se gard u danoj situaciji mogao očekivati jedino kod Bukowskog, eventualno kod Hemingwaya, a od hrvatskih pisaca vjerojatno kod nikoga. Čak i s najmanjim kurcem na svijetu, Smoje je imao muda.
Slobodna Dalmacija
Uživao sam u Smojinom tekstu o "Posljednjem tangu"!
OdgovoriIzbrišiDuhovito, talentom spojena priča o jednom filmskom remek-djelu i jednoj specifičnoj lokalnoj sredini.
Tirnanić, Munitić, Smoje, Mandić, Kapor, Džumhur - u trenucima vrhunske lucidnosti pravili su vrhunske eseje i oglede od svojih tekstova.
Smijao sam se od srca, kao nekada, čitajući ovaj Smojin zapis o "pobožnim" domaćicama u Dalmaciji i jednom filmu koji govori o samoći kroz libido... Koja niska vrcavih dosjetki!
"Malo misto" i "Velo misto" su sjajne serije, po sjajnim scenarijima. Napisao ih je čovjek čijim tekstovima su se mnogi smijali, ali ih nisu sasvim razumjeli.
Smoje je jedan od najpozitivnijih likova u mom načetom psihološkom profilu. Svoj i obilježen talentom.
Zato je i "normalno" i normalno da su njegov konačni odlazak prešutjeli mnogi koji su živjeli od njegovog pisanja. Nesloboda uvijek zavidi slobodi.
TAKO JE GOVORIO SMOJE...
OdgovoriIzbrišiO ljudskoj mjeri: Moja je mira uvik mala, mira maloga čovika. Najpoznatija mi se rubrika zvala "mali Marinko", najpopularnija serija "Malo misto" i smišno mi je u bilo čemu bit veliki. Recimo veliki Jugoslaven ili, šta je sad u velikoj modi, veliki Ervat, ča oće reć pravi, nacionalno osviješteni Ervat. U Italiji jema, fala Bogu, koliko oćeš pravi Talijanaca, ali da je "veliki Talijan" oni će reć za Verdija, oli Francuzi za Balzaca...
O granicama satire: Triba znat da je humoru sve podložno, ništa nije izuzetak, ni nacije, ni bandire, ni himne, stranke i ideologije, vire, ni sam dragi Bog. Kad ne bi bilo tako, ne bi se moglo pisat.
O rizicima pisanja protiv vlasti: Ima toga rizika, ali jebe me se.
O "grubim ričima": Prvo, ja uopće ne duperan grube riči. Osim koliko je nužno. Ali, naravno, ja ne mislin da je, recimo, kurac gruba rič. To je jedna normalna rič, rič na svome mistu. A grube su riči - rak, bolest, nasilje, mržnja...