"Ljubav ne poznaje zakone, ljubav je slijepa" (Carmen - Georges Bizet)
Činjenica da su britanski kritičari pokraj svih dobitnika Palmi, Medvjeda i Lavova na tako visoko mjesto smjestili tek drugi film malo poznate argentinske redateljice može zvučati kao iznenađenje. Ipak, nije tako. Lucrecia Martel najbolje je čuvana insajderska tajna art-filmskih krugova. Njezina dva filma: "Močvara" (La cienaga) i "Sveta djevojka" (La nina santa), možda nemaju neke jake reference od zlata i mjedi (poput nagrada A festivala), ali svaki ozbiljan poznavatelj svjetskog nekomercijalnog filma Lucreciju Martel drži jednim od najosobenijih glasova koji su se pojavili u filmu 21. stoljeća.
Istog popodneva junakinju u gužvi na ulici počne dirati nepoznati sredovječni muškarac. Kad se vrati u hotel, otkrije da je perverznjak dr. Jano, uzvanik liječničkog simpozija koji se odvija u hotelu njezine majke. Amalia zaključi da je njezina misija spasiti zabludjelog doktora Jana, pri čemu se u adolescentskoj glavi miješaju erotske i religijske fantazije. No, dr. Jano više je zainteresiran za djevojčinu zgodnu majku Helenu, koja je sama u krizi jer joj bivši muž s novom ženom očekuje dvojke...
Spoj katolicizma, erotike i moralističke drame podsjetit će vjerojatno na Kieslowskog ili Agnieszku Holland. Po komornom intimizmu možda podsjeća na Rohmera, osobito na filmove poput "Claireina koljena". Ali, sve usporedbe padaju kad pogledamo "Svetu djevojku" - vizualni stil Lucrecije Martel do te je mjere specifičan i samosvojan da ga je teško s bilo čime usporediti.
U intervjuima taj stil objašnjava svojom kratkovidnošću, ali u konačnici to kod gledatelja stvara specifičan efekt. Gledatelj je izložen nizanju nepovezanih impresija, koje se spajaju u misterij spoznaje.
Ne čudi da dio kritike sklone mainstreamu, na Lucreciju Martel reagira s iritacijom, očekujući od Argentinke moralnu poantu i dosljedan rasplet. No, njezin je film mirakul pun malih, nesvakidašnjih čudesa koja okončavaju misteriozno. Ona je kao razigrano dijete koje pogled ne može obuzdati, već istodobno prati i ljude, i nebo i pozadinu, i konstelaciju prirode. Nesputana od pravila: bilo klasično-narativnih, bilo modernističkih - oblikovala je jedan od najintrigantnijih filmova današnjice.
Jutarnji list (2006)
Sredovječni dr. Jano iskoristiti će gužvu nastalu oko uličnog svirača (video), kako bi prislonio prepone uz stražnjicu djevojke ispred sebe, uzbudio se i neopaženo nestao u gomili. Ali, Amalia ga prepozna među liječnicima na kongresu u majčinu hotelu i pokuša stupiti s njime u kontakt - sveta misija (unutarnji poziv) da grešnog čovjeka spasi vječne propasti.
Kada je doktor odbije, razočarana Amalia (probuđeni hormoni / erotske fantazije) povjeri najboljoj prijateljici Josefini, koja prakticira analni seks kako bi sačuvala formalno djevičanstvo tajnu: doktor ju je seksualno napastovao. Zatečena u grijehu, prijateljica sve ispriča roditeljima...
Žudnja i nevinost, seks i grijeh - "mračni predmet želje". Izvrstan film darovite Lucrecije Martel, neobično snimljen i režiran, producentski potpisuju braća Almodovar.
Za EX FILMOFILE Anamnesis
Kad nešto podrže Almodovari, onda je to pečat samo na izuzetan "proizvod".
OdgovoriIzbrišiPrije svega, film miriše na "velikog tatu" čuvenog "latino arta" - Bunjuela. Na tog majstora psiho-erotike.
Likovi kao da su izašli iz njegovih filmova. Da je mlađa, Katrin Danev bi bila mama, kladim se.
Doduše, ni Pedro Almodovar nije nevin u cijeloj priči. On je majstor bizarnosti.
Čovjek koji od ženskih kičerskih vikend ljubića pravi ozbiljne porodične drame. Koje počinju kao dnevnici plavuša, a završavaju kao Antigone.
Taj spoj dvojice nepodnošljivo kreativnih ludaka, očito je Lukrecija Martel.
Sudeći po tome, ona će tek biti - nešto!
Jeste, Luis Bunuel i Pedro Almodovar su prisutni...
OdgovoriIzbrišiNeupitno filmski uzori darovite Lucrecije Martel.
Poigravanje književnim predloškom Nabokova - latinoamerička Lolita.
Dobar izbor glazbe: npr. scenu prislanjanja prepona dr. Jana uz stražnjicu Amalije prati Bizetova Habanera... uzavrela krv.
"Sveta djevojka" je satkana od detalja, kroz dojmljiv "kratkovidan kadar" Argentinke.
Film kome se vraća.