Ako ćemo već vući paralele, "Srpski film" je, kao eksplicitno politički film, možda najradikalniji politički film ikada snimljen na balkanskim prostorima, daleko bliži Pasoliniju nego Fredu Vogelu; Pasolini je sa "120 dana Sodome" snimio vrlo ozbiljnu političku dramu, ali i dovoljno šokantnu i mučnu da moralnu vertikalu obori u horizontalu, uzrokujući nesvjestice zbog količine okrutnih, odvratnih i sadističkih scena krvi & skatologije, čiji je cilj jasno i glasno odašiljanje poruke s odbačenim rukavicama. Zanimljivo je kako se malo tko od tih šokiranih cenzora zapitao je li život u fašizmu upravo jedenje govana 24 sata dnevno, bez sigurnosti mraka kino-dvorane i daljinskog upravljača koji može ugasiti autorovu metaforu zla onako kako je isti taj sustav gasio živote uzduž i popreko, bivajući vulgarnijim i nasilnijim nego što to ijedan film ikada može biti?
"Ovdje će te cijeniti jedino kad crkneš", lijepo je u intervjuu objasnio scenarist "Srpskog filma" Aleksandar Radivojević, dodavši: "Živimo u sredini koja daleko više cijeni smrt od života - svakodnevno inhaliramo pepeo pokojnih predaka umjesto kisika u pokušaju da opstanemo. Medijima vladaju i njima defiliraju čitave legije duhovno mrtvih spodoba koje poput majmuna imitiraju stanje života rugajući se tako živima. Snuff je direktan vizualni prijenos autentične smrti i kao takav savršeno pogoduje estetskoj dijagnozi stanja ove sredine." Ukratko, (s)jeban si od rođenja - kao što nam tako impresivno brutalno pokazuje sada već pa legendarna "newborn porn" scena - a nastavit će te jebati i kad umreš, kao što nam poručuje kraj.
OK, jasno je da ekipa današnju stvarnost Srbije mora objašnjavati Amerima po festivalima, ali nama, susjedima koji dijelimo živopisnu povijest s istočnim komšijama, ne treba previše predavati o tome što "Srpski film" zapravo jest - bijesni prosvjedni urlik koji koristi megafon horora za prijenos najmoćnijih poruka o državi, ljudima, umjetnosti i filmu, kao i sumraku morala i tragediji zarobljenosti unutar jednog mentaliteta, iako sve to u osnovi uopće nije horor per se, već je estetski pa čak i postavom žanra prvenstveno utemeljeno u autorima omiljenoj američkoj kinematografiji sedamdesetih (Friedkin, Schrader, itd.), samo sa začinom modernog arthousea u rasponu od Japana do Europe.
"Srpski film" uz sve to ima izniman glumački talent Todorović - Trifunović, koji savršeno odrađuje svoj posao; snimljen je impresivno, s genijalnim Lakobrijinim efektima te sjajnom fotografijom i glazbom koja savršeno leži ukupnom paketu. Druga je sad stvar koliko je tko spreman otvoriti ga, ali medalje se ionako dodjeljuju za hrabrost, a ne za masturbaciju u kutu sobe.
ŽUTI TITL
"Srpski film" je dobar film, dinamičan film: ubrzavanje ritma s početkom snimanja u Zavodu za djecu bez roditeljskog staranja "Vučica", prebacivanje u petu brzinu s eksplozijom flash-backova. Ugodno sam iznenađena debitantskim ostvarenjem Srđana Spasojevića (bolje nego što sam očekivala).
Vizualno dojmljiv - vrhunska fotografija Nemanje Jovanova.
Glazba (glazbena tema) Sky Wikluha sjajna. (video)
Sergej Trifunović odličan u ulozi Vukmira (Mefista - podanika Pakla), redatelja snuff filma s diplomom dječjeg psihologa.
Srđan Žika Todorović u ulozi pornozvijezde Miloša, upečatljiv tek od trenutka u kojem se budi krvav nakon trodnevnog blackouta - podivljao, pomahnitao od "koktela" (Viagre za volove).
Pornografija je korištena kao metafora za svakodnevni život: rat i posljedice rata - materijalno, moralno, civilizacijsko srozavanje i propadanje skoro svih južnoslavenskih društava / razmjena bogatih i siromašnih, zapada i zemalja u tranziciji - faustovska pogodba, eksploatacija do krajnjih granica, novac za žrtvu (meso i dušu žrtve).
"Srpski film" na inteligentan način uvlači u priču koju radije ne bi gledali... Tu tamnu (brutalnu) bajku živimo, u zečjim rupama.
Za EX FILMOFILE Anamnesis
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.