Oznake

9/03/2010

Srpski Film

"Srpski film" odjeknuo je poput bombe još kada smo prvi put počeli pisati o njemu, a dvostruko je glasnije eksplodirao kada se konačno otkotrljao festivalskim programom od SAD-a do Srbije i natrag - što znači da sada trebamo podnijeti sve te silne, za ovakva djela tako klasične promašene proljeve od opservacija i komentara, kako onih izgubljenih malih mozgova koji ne vide dalje od sakaćenja i silovanja, tako i onih koji spominju "Murder-Set-Pieces" i "August Underground" u istoj rečenici s prvijencem Srđana Spasojevića. No kako objasniti ljudima da je ovdje riječ o nečem posve drugačijem - o alegoriji, recimo - kad većina tih ljudi uopće ne zna što "alegorija" znači?


Ako ćemo već vući paralele, "Srpski film" je, kao eksplicitno politički film, možda najradikalniji politički film ikada snimljen na balkanskim prostorima, daleko bliži Pasoliniju nego Fredu Vogelu; Pasolini je sa "120 dana Sodome" snimio vrlo ozbiljnu političku dramu, ali i dovoljno šokantnu i mučnu da moralnu vertikalu obori u horizontalu, uzrokujući nesvjestice zbog količine okrutnih, odvratnih i sadističkih scena krvi & skatologije, čiji je cilj jasno i glasno odašiljanje poruke s odbačenim rukavicama. Zanimljivo je kako se malo tko od tih šokiranih cenzora zapitao je li život u fašizmu upravo jedenje govana 24 sata dnevno, bez sigurnosti mraka kino-dvorane i daljinskog upravljača koji može ugasiti autorovu metaforu zla onako kako je isti taj sustav gasio živote uzduž i popreko, bivajući vulgarnijim i nasilnijim nego što to ijedan film ikada može biti?


"Ovdje će te cijeniti jedino kad crkneš", lijepo je u intervjuu objasnio scenarist "Srpskog filma" Aleksandar Radivojević, dodavši: "Živimo u sredini koja daleko više cijeni smrt od života - svakodnevno inhaliramo pepeo pokojnih predaka umjesto kisika u pokušaju da opstanemo. Medijima vladaju i njima defiliraju čitave legije duhovno mrtvih spodoba koje poput majmuna imitiraju stanje života rugajući se tako živima. Snuff je direktan vizualni prijenos autentične smrti i kao takav savršeno pogoduje estetskoj dijagnozi stanja ove sredine." Ukratko, (s)jeban si od rođenja - kao što nam tako impresivno brutalno pokazuje sada već pa legendarna "newborn porn" scena - a nastavit će te jebati i kad umreš, kao što nam poručuje kraj.


OK, jasno je da ekipa današnju stvarnost Srbije mora objašnjavati Amerima po festivalima, ali nama, susjedima koji dijelimo živopisnu povijest s istočnim komšijama, ne treba previše predavati o tome što "Srpski film" zapravo jest - bijesni prosvjedni urlik koji koristi megafon horora za prijenos najmoćnijih poruka o državi, ljudima, umjetnosti i filmu, kao i sumraku morala i tragediji zarobljenosti unutar jednog mentaliteta, iako sve to u osnovi uopće nije horor per se, već je estetski pa čak i postavom žanra prvenstveno utemeljeno u autorima omiljenoj američkoj kinematografiji sedamdesetih (Friedkin, Schrader, itd.), samo sa začinom modernog arthousea u rasponu od Japana do Europe.

"Srpski film" uz sve to ima izniman glumački talent Todorović - Trifunović, koji savršeno odrađuje svoj posao; snimljen je impresivno, s genijalnim Lakobrijinim efektima te sjajnom fotografijom i glazbom koja savršeno leži ukupnom paketu. Druga je sad stvar koliko je tko spreman otvoriti ga, ali medalje se ionako dodjeljuju za hrabrost, a ne za masturbaciju u kutu sobe.

ŽUTI TITL


"Srpski film" je dobar film, dinamičan film: ubrzavanje ritma s početkom snimanja u Zavodu za djecu bez roditeljskog staranja "Vučica", prebacivanje u petu brzinu s eksplozijom flash-backova. Ugodno sam iznenađena debitantskim ostvarenjem Srđana Spasojevića (bolje nego što sam očekivala).

Vizualno dojmljiv - vrhunska fotografija Nemanje Jovanova.

Glazba (glazbena tema) Sky Wikluha sjajna. (video)

Sergej Trifunović odličan u ulozi Vukmira (Mefista - podanika Pakla), redatelja snuff filma s diplomom dječjeg psihologa.

Srđan Žika Todorović u ulozi pornozvijezde Miloša, upečatljiv tek od trenutka u kojem se budi krvav nakon trodnevnog blackouta - podivljao, pomahnitao od "koktela" (Viagre za volove).

Pornografija je korištena kao metafora za svakodnevni život: rat i posljedice rata - materijalno, moralno, civilizacijsko srozavanje i propadanje skoro svih južnoslavenskih društava / razmjena bogatih i siromašnih, zapada i zemalja u tranziciji - faustovska pogodba, eksploatacija do krajnjih granica, novac za žrtvu (meso i dušu žrtve).

"Srpski film" na inteligentan način uvlači u priču koju radije ne bi gledali... Tu tamnu (brutalnu) bajku živimo, u zečjim rupama.

Za EX FILMOFILE  Anamnesis

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.